Planner

Posted by | Nieuws

Planner

Op de middelbare school is het erg handig om een planner te gebruiken, zeker voor een proefwerkweek. Hierbij is het belangrijk dat:

  • je verschillende kleuren gebruikt; voor proefwerken een kleur, leerwerk een andere kleur, ontspanning een andere kleur enz.
  • je geschatte tijden voor het leren invult (als je vaker een planning gebruikt, lukt het inschatten van deze tijd steeds beter).
  • plan ook je ontspanning, sporten, afspreken met vrienden enz.
  • kijk terug of je je hebt gehouden aan de tijden en evalueer dit.
  • begeleid jouw kind de eerste paar keren met het invullen van deze planner, maar laat vooral het initiatief bij jouw kind.

Er zijn veel soorten planners die je kunt gebruiken, soms ook afhankelijk per kind wat prettig in gebruik is. Hieronder vind je een lege planner als voorbeeld die jouw kind zou kunnen gebruiken. Mocht jouw kind hulp nodig hebben bij het invullen of behoefte hebben aan een planner op maat, neem gerust contact met mij op.

Workshop

Posted by | Nieuws

Workshop ‘Klaar voor de brugklas?’

 Gaat jouw kind na de zomervakantie naar de brugklas?  Een hele leuke, maar voor sommige kinderen ook spannende tijd.
Voor het 2e jaar geef ik de workshop ‘Klaar voor de brugklas?’. Tijdens deze workshop ga ik in 1,5 uur met kinderen spelenderwijs in op deze nieuwe periode. Ik geef tips en oefeningen om jouw kind voor te bereiden op deze grote stap. Wat gaat er veranderen, hoe moet je plannen, hoe ziet je dag er uit, hoe ervaren andere kinderen deze periode?

De workshop is op woensdag 14 juni van 16.00 tot 17.30 uur en kost € 17,50 inclusief werkboekje met tips en een kortingsbon.
(Bij voldoende aanmeldingen is er ook een workshop mogelijk op vrijdag 16 juni).
Aanmelden of meer info via info@leerkanjer.nl

spiekbriefje

Posted by | Nieuws

Spiekbriefje

En examenkandidaten, hoe gaat het tot nu toe? Heb je even een oppepper voor je zelfvertrouwen nodig? Gebruik dan dit spiekbriefje! Ook handig voor kinderen die geen examen doen, maar een duwtje in de rug kunnen gebruiken. (Als je op het plaatje klikt, krijg je een printbare versie)

Examen

Posted by | Nieuws

Eindexamens

Deze week starten de eindexamens. Ik wens alle eindexamenkandidaten hiermee heel veel succes!!
En dan vooral 1 van mijn leerlingen. We hebben afgelopen maanden hard gewerkt met als uiteindelijk doel: slagen (en eindelijk van die school af 😉 )Het eind is in zicht; zet ‘m op Leerkanjer!

Leesbingo

Het is bijna meivakantie; even lekker genieten. Maar ook in de vakantie blijft lezen belangrijk voor jouw kind. Met deze leesbingo maak je lezen leuk(er)! Klik op de bingo, print ‘m uit en laat je kind leuk lezen.

Hoe werkt het?
Elke keer dat jouw kind 10 minuten gelezen heeft volgens een opdracht, mag er een kruisje/sticker in het bijbehorende vakje. Volle kaart? BINGO! Als prijs een leuke sticker of ander kleinigheidje voor je kind.

cito

Posted by | Nieuws

Eindtoets

Komende week is het weer tijd voor de de verplichte #eindtoets voor de kinderen uit groep 8. Deze leerkrachten weten hoe kinderen (én ouders) zich het beste voor zouden kunnen bereiden op deze toets  
(via Meester Mark)

 

Bedankje

Posted by | Nieuws

Bedankje

Tijdens onze laatste afspraak werd ik verrast door een leerling met een bedankje. Ook zij is echt een (leer)kanjer en heeft de afgelopen maanden grote sprongen gemaakt op het gebied van spelling. Zo mooi om te zien hoe een kind kan groeien….trots op jou!

vriendenweek

Posted by | Nieuws

Afgelopen week was het ‘vriendenweek’ bij Leerkanjer. Leerlingen van de basisschool mochten een vriend(in) meenemen naar de bijles, om zo te laten zien wat we allemaal doen tijdens de bijles.
Erg leuk om te zien hoe mijn leerlingen goed uit kunnen leggen aan hun vriend(in) wat ze spelenderwijs geleerd hebben en samen tijdens het uur aan het oefenen zijn!

 

brugklas

Posted by | Nieuws

Wat zou je kind moeten kunnen vóór de brugklas?

(via: www.jmouders.nl)

Hoe ouder kinderen worden, hoe zelfstandiger ze moeten zijn. Als ouder probeer je je kind dan ook zoveel mogelijk bij te brengen, zodat hij opgroeit tot een zelfstandige (jong)volwassene. Maar wat zou je kind onder de knie moeten hebben als hij de leeftijd heeft van een brugpieper?

“Als ouders doen we veel te veel voor onze kinderen”, zegt Julie Lythcott-Haims, voormalig decaan en auteur van het boek ‘How to Raise an Adult: Break Free of the Overparenting Trap and Prepare Your Kid for Success’. “Natuurlijk bedoelen we het allemaal goed, maar wanneer we té veel helpen, ontnemen we onze kinderen de kans om zich voor te bereiden op de ‘echte’ wereld.” Maar het is wél lastig om te bepalen wanneer je kind oud genoeg is voor een bepaalde taak, erkent Lythcott-Haims. “Wanneer stop je met het snijden van zijn vlees? Wanneer laat je je kind alleen oversteken? Dit zijn allemaal dingen die we doen om te helpen en om te beschermen, maar je kunt dit niet volhouden tot je kind achttien is.”

De voormalig decaan en auteur adviseert dat je kind in ieder geval onderstaande negen basisvaardigheden onder de knie zou moeten hebben, tegen de tijd dat ‘ie naar de middelbare school gaat.

Eten bereiden

“Tegen de tijd dat je kind op de middelbare school zit, mag je verwachten dat hij in staat is om alles te doen dat te maken heeft met zijn eigen verzorging”, zegt Lythcott-Haims. Het is dus handig voor hem (en voor jou) als hij zelf een eitje kan bakken, soep op kan warmen of een andere makkelijke maaltijd kan bereiden, zoals een wrap. Dat zorgt er weer voor dat je kind vertrouwen heeft in zichzelf en het alleen ook kan, als je er een keer niet bent.

Zélf op tijd wakker worden

Op tijd wakker worden, wassen en aankleden: een brugpieper moet dit toch écht zelf kunnen. “Veel ouders spelen voor de wekker van hun kind”, legt de moeder uit. “Het gevolg: een kind neemt zijn verantwoordelijkheid niet. Hij gaat ervan uit dat jij er wel voor zorgt dat ‘ie wakker wordt, te eten krijgt en hem ook nog eens naar school brengt. Maar dit zal niet altijd zo zijn.”

De was doen

Natuurlijk hoeft je kind heus niet iedere week de was te doen, maar Lythcott-Haims adviseert ouders het hun kind wel te leren. Laat je kind zien welke kledingstukken je tegelijk moet wassen, hoeveel wasmiddel erbij moet en hoe de wasmachine werkt. Ben jij er een keer niet, maar moeten de sportkleren wel gewassen worden voor de volgende dag? Een kind kan de was doen!

Voor zichzelf opkomen / eigen verantwoordelijkheid nemen

Wanneer kinderen jong zijn, nemen ouders de taak op zich om hun kind met hand en tand te verdedigen. Zijn ze het niet eens met de cijfers van hun kind? Dan bellen ze de leraar. Maar wanneer je kind op de middelbare school zit, moet hij zelf leren om voor zijn belangen op te komen. Anders geef je je kind het signaal: ‘Jij kunt dit nog niet, ik doe het wel voor je’, zegt de voormalig decaan. En zo leert hij het nooit.

Leer je kind in plaats daarvan hoe hij een gesprek moet voren met bijvoorbeeld een docent of de voetbaltrainer. Je kunt daarvoor prima een rollenspel gebruiken of uitleggen hoe je respectvol met anderen omgaat. Leer je kind daarnaast ook om goed naar de ander te luisteren en de beweegredenen die deze persoon heeft. Ondanks een gesprek kan het alsnog voorkomen dat je kind zijn zin niet krijgt. “Vaak gaat het niet zoals je kind van tevoren had gedacht of gehoopt”, legt de moeder uit. “Maar dan heeft hij het in ieder geval geprobeerd. Daarna moet hij leren om hiermee te dealen, omdat niet altijd alles gaat zoals je wilt.”

Eigen tas inpakken

Een bekende uitspraak voor veel ouders: ‘Vergeet je huiswerk/lunch/gymkleren niet!’. Ouders proberen hun te kind te herinneren aan wat ze allemaal mee moeten naar school, maar uiteindelijk moeten ze dit zelf kunnen. Als je kind later een baan heeft en zijn tas meeneemt, moet hij zélf om zijn spullen denken (zonder een telefoontje van jou of hij alles wel mee heeft).

Bestellen in een restaurant

Uiteindelijk moeten kinderen zelf bepalen wat ze gaan eten, zonder jouw hulp. In een restaurant kunnen ze daar goed mee oefenen, door zelf keuzes te maken. Maar je kind gaat ook heus een keer uiteten zonder jou, maar met vrienden bijvoorbeeld. Leer je kind om beleefd te vragen wat hij graag wil eten, de serveerster aan te kijken als hij praat en om haar te bedanken.

Met vreemden praten

“Kinderen zullen in hun hele leven genoeg onbekende mensen tegenkomen”, zegt Lythcott-Haims. “Ouders zeggen dan vaak: ‘Praat niet met vreemden’. Maar eigenlijk is dat de verkeerde regel. Je zou tegen je kind moeten zeggen: ‘Laat mij je leren hoe je de griezelige vreemden kunt onderscheiden van de vriendelijke vreemden’. Dát is een vaardigheid.”

Een boodschap doen

Of het nou naar de supermarkt is, de fietsenmaker of de drogist: leer je kind hoe het werkt. Heel simpel: “Laat je kind alleen naar een winkel gaan met een bepaalde opdracht’, vertelt de moeder. En dat kan je kind prima!

Het openbaar vervoer gebruiken

Misschien gaat je kind wel naar een middelbare school die een dorp of stad verderop is, en zal hij gebruik moeten maken van de bus of de trein. Voordat je kind die reis moet gaan maken, zal hij toch moeten weten hoe het werkt. Jullie kunnen een keer samengaan, zodat je kunt uitleggen hoe alles werkt. Laat je kind het daarna alleen ervaren en geef hem het zelfvertrouwen dat hij dat écht zelf kan, zonder hulp van jou.

Bron: www. jmouders.nl

 

Woordjes leren

Woordjes leren lastig? In dit filmpje een paar tips, gegeven door jonge neurowetenschappers uit Nijmegen.